Stativer til ladcykelparkering

Generelt om Den gode ladcykelparkering

Ladcyklen har udviklet sig meget gennem de seneste årtier. Med stærke elmotorer og kraftige batterier er ladcyklerne blevet mange børnefamiliers primære transportmiddel.

Priserne er høje – ofte omkring 30.000 – 50.000 kr. – så derfor er ladcykler eftertragtede af cykeltyve. Den gode cykelparkering til en ladcykel er derfor en sikker plads. Ladcyklerne udfordrer byerne. Det er et transportmiddel, som ofte ender med at stå lidt i vejen, som en mellemting mellem bilen og cyklen.

Når du skitserer anlæg til cykelparkering, så husk altid ladcyklen. Hvis der ikke er en god plads til dem, så vil de enten stå i vejen på færdselsarealet, eller blive parkeret i den ordinære cykelparkering og optage 2-3 cykel-p-pladser.

Hvad kendetegner den gode ladcykelparkeringsplads:

  1. Dimensionér ladcykel-p-pladser, så de kan bruges af både 2-3 hjulede ladcykler.
  2. Ladcykler er tunge at flytte rundt på. Sørg for tilstrækkelig plads til at manøvrere ladcyklen direkte på plads uden vendepunkter (med løft). Der findes kørekurver for de talrige varianter af 2-3 og 4-hjulede ladcykler.
  3. Sørg for god mulighed for at sikre ladcyklen mod tyveri.
  4. Overdækning til ladcykler er populært.
  5. Gør det let og intuitivt at finde pladserne med god skiltning og wayfinding. 
  6. God ladcykelparkering kræver at kapaciteten til de almindelige cykler, nærmest ladcykel-p-pladserne, er tilstrækkelig. Ellers vil ladcykelpladserne blive brugt til almindelige cykler. 
GODE STATIVER TIL LADCYKELPARKERING

Ladcyklister må ofte lede forgæves efter en egnet og sikker plads til deres kostbare ladcykel ved forskellige trafikknudepunkter og i offentlige byrum. Ladcykler parkeres, hvor der er plads. Mere eller mindre kaotisk, eller som barrierer langs vigtige ganglinjer.

Her på siden kan du finde frem til, hvilken ladcykel-p-løsning, som egner sig bedst til dit projekt.

Se tabel med overordnet beskrivelse af anvendelses muligheder for forskellige ladcykelparkeringsløsninger her. 

Ladcyklister har som hovedregel samme tolerance for gangafstande som øvrige cyklister. Men attraktive, sikre og komfortable pladser (f.eks. overdækkede pladser) kan øge den acceptable gangafstand.

Skiltning af ladcykel-pladserne med piktogram kan fremme den ønskede anvendelse. Der er gjort forskellige forsøg, f.eks. i Roskilde og Lejre kommuner, hvor der er benyttet piktogrammer til hver enkelt ladcykelplads. Erfaringen er, at afmærkningen støtter den ønskede anvendelse. Men kun hvor der også er pladser nok til almindelige cykler.

Valg og dimensionering af løsning afhænger af en række parametre.

  • Ladcykelparkeringsnormer. Undersøg det. ( se anbefalede normer her)
  • Projektarealets eller byrummets størrelse.
  • Type af byfunktionen og typisk varighed af parkering.
  • Ønsket sikkerhedsniveau. Sikkerhedsbehovet stiger med varigheden af parkeringen.


stativer til ladcykelparkering

Stativer til ladcykelparkering kan opdeles i følgende kategorier:

  1. Afmærkningsløsninger
  2. Steler
  3. Båse
  4. Fastgjort anker i terræn
  5. Aflåselig cykelboks


Hvis ikke ladcykelparkering indtænkes i den samlede cykelparkeringsløsning er der risiko for at ladcyklerne parkeres på må og få – og ofte uhensigtsmæssigt i forhold til gangarealer og øvrig adgang til anden cykelparkering. Foto: Aarhus.
Ladcykler kan optage pladsen fra mange andre brugere hvis ikke de indtænkes med separate pladser i det samlede cykelparkeringsanlæg. Foto: Frederiksberg Metro.
Godt dedikeret parkeringsareal til ladcykler med tydelig skiltning. Foto: Solrød Centret,