Parkering til ladcykler – Båse

Dedikerede pladser til ladcykler fungerer bedst, når der ikke er konkurrence fra almindelige cykelbrugere. Placér derfor ladcykelpladser, hvor der enten er rigelig kapacitet til almindelige hverdagscykler, eller lidt fjernere fra destinationen.

Piktogram med ladcykelsymbol på båsen kan fremme den ønskede anvendelse.

Cykelparkeringsbåse til ladcykler er en meget synlig, men også ufleksibel og pladskrævende løsning. Når der ikke står ladcykler parkeret, kan båsløsningen i nogle situationer virke som unødig barriere for den øvrige færdsel i området. Mest sandsynligt vil tomme ladcykelbåse dog blive overtaget af almindelige hverdagscykler, hvis der ikke ledige pladser.

Båsene udmærker sig ved at selve konstruktionens vanger, typisk kraftige stålrør, kan anvendes som en yderst let tilgængelig mulighed for fastlåsning af cyklen med egen medbragt kædelås. 

Løsningen kan bruges til både kort- og langtidsparkering, men anbefales til funktioner med behov for langtidsparkering, f.eks. kollektive trafikknudepunkter og arbejdspladser.

Cykelparkeringsbåse bør etableres med en bredde på 110 cm og en længde på 250 cm for at kunne rumme de fleste ladcykelstyper.

Bemærk at nogle typer 2-hjulede ladcykler kan være op til 280 cm lange. 

Ladcykelparkering i båse bør tydeligt afmærkes med et ladcykelsymbol på belægningen eller alternativt med skiltning for at forhindre at pladsen bruges af almindelige cykler.
Båse til ladcykelparkerng er en fin løsning, der sikrer mulighed for supplerende fastlåsning med egen medbragt kædelås. Riskoen ved løsningen er dog at den også anvendes af almindelige cykler medmindre det tydeligt fremgår at parkeringen er forbeholdt ladcykler.