Cykelparkeringsnormer for forskellige funktioner – klik på den relevante fane herunder for yderligere information.

Parkeringsnormer for boliger- og etageejendomme

2-2,5 parkeringspladser pr. 100m 2 boligareal for etageboliger. Indregn min. 5 procent af pladserne til ladcykler og andre pladskrævende cykler. 

1,0 parkeringsplads pr. kollegianer for kollegier. Indregn min. 5 procent af pladserne til ladcykler og andre pladskrævende cykler.

PARKERINGSNORMER FOR Børneinstitutioner

0,4 – 0,6 parkeringspladser pr. ansat samt et areal reserveret til anhængere og specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR SKOLER

1,0 parkeringsplads pr. elev fra og med 4. klassetrin og 0,4 – 0,6 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR UDDANNELSESINSTITUTIONER

0,4 – 0,8 parkeringsplads pr. elev fra og med 4. klassetrin og 0,4 – 0,6 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR DETAILHANDEL/BUTIKKER

4,0 parkeringspladser pr. 100m 2 i Hovedstaden  og de største byer og 1,5 parkeringspladser pr. 100 m 2 i provinsen . Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR ØVRIGE BYERHVERV (LÆGE, TANDLÆGE M.FL.)

0,4 – 0,5 parkeringspladser pr. 100m etageareal plus 0,5 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.



PARKERINGSNORMER FOR TOGSTATIONER

Generelt anbefales der at etablere et antal stativer svarende til et CPI-index mellem 5,0-10,0. CPI-index udregnes som forholdet mellem antal daglige påstigere ved stationen divideret med antallet af cykelstativer på stationen. 

Tallet kan justeres, alt efter oplandsstørrelser og efter stationstype. Ved S-togsstationer er efterspørgslen generelt højest og her bør man etablere et antal stativer svarende til et CPI-index mellem 3,0-5,0. Ved lokaltog, Letbane og ved Metrostationer bør man som udgangspunkt etablere et antal stativer svarende til et CPI-index mellem 5,0-10,0.

Man bør beregne 25 % ekstra areal til fremtidige udvidelser. 5 % af arealet bør indrettes til større cykler såsom ladcykler og specialcykler.



PARKERINGSNORMER FOR BUSSTOPPESTEDER OG TERMINALER

Almindelige busstoppesteder i de tætte bydele udløser som regel ikke et større behov for cykelparkering. Stoppestederne ligger så tæt, at der ikke er mange, der cykler til bussen. I forstæderne og de tyndt befolkede byområder er der forholdsvist længere mellem stoppestederne, og her vil det derfor i de allerfleste tilfælde være relevant at indrette et antal cykelparkeringspladser.

Behovet vil variere fra sted til sted afhængigt af rutens karakter og opland. Start med at indrette et antal svarende til 10-20 % af passagertallet i morgentimerne fra kl.  06.00-09.00, og reserver et areal til senere udvidelse, svarende til et CPI-index mellem 5,0-10,0. CPI-index udregnes som forholdet mellem antal daglige påstigere ved stoppestedet/terminalen divideret med antallet af cykelstativer på stedet. 


PARKERINGSNORMER FOR BIOGRAFER OG TEATRE

0,25 parkeringspladser pr. normeret plads plus 0,5 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR HOTELLER OG RESTAURANTER

1,0 parkeringspladser pr. 15 gæster plus 0,4 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR IDRÆTSANLÆG OG SPORTSHALLER

0,7 parkeringspladser pr. idrætsudøvende (på dagsbasis) plus 0,5 parkeringsplads pr. tilskuer. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR KONTOR OG INDUSTRI

0,5 parkeringsplads pr. ansat. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.


PARKERINGSNORMER FOR REKREATIVE OMRÅDER

1,0 – 4,0 parkeringspladser pr. 10 gæster. Reserver gerne et areal til ladcykler og andre specialcykler.