Status for kombinationsrejser med cykel i Danmark

GENERELT OM KOMBINATIONSREJSER 

Ved kombinationsrejser er det relevant at skelne mellem tilbringer- og frabringertrafik. Tilbringertrafik udgør rejsen med turstart (eks. hjemmet) til station eller busstoppested, mens frabringertrafik omfatter rejsen fra station eller busstoppested til selve rejsemålet (eks. arbejdspladsen).

SAMMENHÆNG MELLEM BRUG AF CYKEL OG AFSTAND TIL STATIONEN

I Danmark cykler ca. 27 % af passagererne i den kollektive trafik til stationen, mens 8 % cykler fra stationen til bestemmelsesstedet. Stationens lokalisering i forhold til både bopæl og turmål er afgørende for cyklingen i kombinationsrejser.

Cyklen anvendes især til stationen på afstande mellem 0,5 og 4 km. Over større afstande er bus og bil dominerende. Cykelandelen på tilbringerture er markant højere end på frabringerture.

Cyklen som tilbringer (tog): Afstande mellem 1 og 4 km. Andel på 35-46 %, (Sml.:Holland: 40 %)

Cyklen som frabringer (tog): Højeste andel på afstande mellem 1 og 2 km. (Sml.: Holland 10 %)

Generelt er cyklens andel som til- og frabringer i forhold til bus væsentligt lavere end for tog.

Cyklen som tilbringer (bus): Ca. 9 %. 
Cyklen som frabringer (bus): Ca. 1 % (Forklaring: bus kommer typisk nærmere turmålet).

Se grafik over til- og frabringertrafik opgjort på afstand mellem bopæl og station samt transportform her.

SAMMENHÆNG MELLEM BRUG AF CYKEL OG GEOGRAFI

Geografi har forskellig betydning for cyklen som til- og frabringer til den kollektive trafik. Cykelandelen af alle tilbringerture er størst uden for Hovedstadsområdet (36 %). I hovedstadsområdet udgør denne andel ca. 27 %.

Forklaringen på forskelle findes i, at der udenfor de byer er større afstandene mellem bopæl og station, end i hovedstadsområdet. Særligt i de mere centrale dele af København og Frederiksberg. Dette indikerer, at man relativt set er mere tilbøjelig til at tage cyklen – sammenlignet med andre transportmidler– når man bor i provinsen og rejser kollektivt. Det hænger sandsynligvis sammen med, at der mange steder ikke findes et reelt alternativ tilbringer til toget ud over cyklen. Måler man derimod på antallet (volumen) af alle til- og frabringerture med cykel til kollektiv trafik så finder disse sted i hovedstadsområdet.

Odense Station har landets største andel til- og frabringertrafik med cykel til kollektiv trafik i Danmark
LOKAL VARIATION I BRUG AF CYKEL TIL/FRA STATIONER

Generelt ses der for hele landet store lokale forskelle i forhold til, hvor mange der vælger at benytte cyklen i forbindelse med deres togrejse.

Dette indikerer at det med en lokal indsats og tiltag er muligt at fremme kombinationsrejser med cykel. Hvad angår fjern- og regionalrejser, er Odense Station den station, hvor flest cykler til (37 %), mens Valby er den station som flest cykler fra (28 %). Cykelandelene for en række af de øvrige stationer viser, at cyklen som led i en kombinationsrejse med den kollektive trafik ikke kun er et storbyfænomen.

Se data omkring cyklens andel af rejster til og fra stationen opdelt på udvalgte togstationer her.

Kildehenvisning