Volumenstudier

AArhus Hovedbanegård – en øvelse

Foran indgangen til Aarhus Hovedbanegård er der 170 cykelstativer. En optælling foretaget i 2023 viste et behov for 500 cykelparkeringspladser.

Indregnes der ekstra plads til fremtidig forventelig vækst i efterspørgslen, fx 20 %, er der behov for 600 parkeringspladser foran hovedindgangen.

Forudsætningerne omkring cyklers pladsbehov giver en indikation af hvilke løsningsmuligheder, der vil være realistiske for en eventuel udvidelse af cykelparkeringen ved Hovedbanegården.

Tages der udgangspunkt i, at en parkeret cykel fylder 2,25 m 2 inkl. manøvreareal, bliver der behov for at reservere ca. 1.350 m 2 til parkeringsanlægget. Som det fremgår af nedenstående skitse er en ukomprimeret parkeringsløsning for pladskrævende og vil lægge beslag på hele ankomstarealet.

Vælges i stedet en komprimeret løsning, med skråparkering, er det mere realistisk at indpasse de mange nye pladser. Dog inddrages fortovsarealer og må i givet fald genskabes med en opdatering af helhedsplanen for stationsforpladsen.

Eksemplet i øvelsen anskueliggør arealbehovet for cykelparkering, og i det konkrete tilfælde kommer man nok ikke uden om at skulle undersøge flere mulige opstillinger og komprimeringsløsninger. Det kunne fx være underjordiske, automatiserede parkeringsanlæg eller et parkeringshus. Begge er effektive løsninger på at skabe plads til mange cykler når arealet er begrænset, som fx Banegårdspladsen i Aarhus. 

Aarhus Hovedbanegård – så meget vil en tilstrækkelig cykelparkering fylde uden komprimering.
Aarhus Hovedbanegård – komprimeres der med skråparkering, kan arealbehovet mere end halveres.