Cykelparkering i konstruktion – generelle anbefalinger

Cykelparkering i konstruktion vil sige, at cyklerne har plads i en bygning eller anden konstruktion – i kælder, tårn mm.

Cykelparkering i konstruktion benyttes særligt i forbindelse med boliger i større etagebyggerier, større trafikknudepunkter, større arbejdspladser og uddannelses institutioner.

Generelle anbefalinger som vil forstærke brugen af anlægget.

1.  Etablér kun cykelparkering i konstruktion når det samlet set tilbyder brugerne en markant bedre løsning end den der er mulig på terræn.

2.  Skab overblik og tryghed med korte og overskuelige adgangsveje til stativer

3.  Adgangen til og fra cykelparkeringen på cykel skal være ubesværet. Cyklisten skal helst ikke stå af cyklen for at komme frem til det enkelte stativ. Dette betyder at adgange bør udformes med fornuftige rampehældninger og adgangsdøre skal kunne åbnes ved hjælp af trykknap eller lignende.

4.  Forbindelsen mellem cykelparkeringen og bolig/kontor/center skal være gnidningsfri og med kort gangafstand. Besværlige døre, bagtrapper og ulogiske adgangsveje begrænser brugen af anlægget. 

5.  Cykelparkeringen skal indrettes med god og tilstrækkelige belysning og “indbydende” lyse og klare farver samt gode stativer der dækker behovet for alle brugergrupper.

6.  Cykelparkeringen skal indrettes med forståelse for behovet hos forskellige brugergrupper; f.eks. skelnen mellem faste brugere og besøgende, kort- og langtidsparkering og standard og cykler specialcykler (lad- og elcykler).

7.  Cykelparkering i konstruktion bør altid suppleres med mulighed for luft, opladning af elcykler, garderobeskabe. I særlige tilfælde kan tilføjes også omklædningsforhold- og bad.

Se video fra verdens største (og måske bedste) cykelparkeringskælder ved Utrecht Centraal Station i Holland. Bemærk at man som cyklist kan blive siddende på cyklen helt frem til stativet.