Værktøj til kvalitetssikring af cykelparkering ved kollektive trafikknudepunkter

CYKOMBI er et Excel baseret screeningsværktøj til vurdering af kollektive trafikknudepunkters kvalitet i forhold til kombinationsrejser mellem cykel og kollektiv trafik.

Værktøjet kan benyttes af alle aktører på området, men anbefales især anvendt af kommuner og trafikselskaber.

Værktøjet er udarbejdet i et samarbejde mellem Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening samt Passagerpulsen, og er udviklet af Celis Consult og Via Trafik.

I selve værktøjet indgår en vejledning til registrering. Registreringen forventes at tage mellem 10-60 min. afhængig af størrelsen på knudepunktet.

Busstoppesteder, busterminaler og mindre togstationer er således hurtige at registrere, hvorimod større togstationer med omfattende cykelparkering kan tage op til en time at registrere.

Du kan downloade screeningsværktøjet her.

Og her kan du hente dokumentationsrapporten med beskrivelse af alle data og forudsætninger i værktøjet. 

Definition af knudepunktstyper i værktøjet

Værktøjet er udviklet så det kan benyttes i hele landet og på alle knudepunktstyper – uanset om du står ved et mindre busstoppested i en landsby på Fyn, ved en letbanebanestation i Aarhus eller ved et stort knudepunkt

I værktøjet indgår således 4 knudepunktstyper, der i princippet dækker alle typer af kollektive trafikknudepunkter i Danmark.

Knudepunktstyperne er:

• Busstoppested

• Busterminal

• Lille togstation

• Stor togstation

Hvor de to første kategorier giver sig selv, kræver differentieringen mellem de to sidstnævnte kategorier lidt uddybning.

Med stor togstation tænkes på togstationer, der f.eks. bliver betjent af intercity-, regional- eller S-tog. Metrostationerne indgår også i denne kategori.

En lille togstation omfatter i stedet togstationer f.eks. på en lokalbane eller en letbane, hvor der ikke er skiftemulighed til førnævnte togsystemer.

Data i værktøjet

Med screeningsværktøjet registreres en lang række forhold ved det kollektive trafikknudepunkt med særlig betydning for den gode kombinationsrejse mellem cykel og tog/bus. Alt fra omfanget af stifaciliteter i oplandet til de mere nære parametre som kvalitet og omfang af cykelparkeringen, indgår i værktøjet.

Data er opdelt i en række hovedkategorier med diverse underspørgsmål.

Generering af resultat og score

Når alle data er registreret for det pågældende knudepunkt udregnes en score indenfor hver hovedkategori samt en samlet score for knudepunktet. Dette sker bl.a. på baggrund af passagertal og dertil relateret cykelparkeringsindex (CPI) for det pågældende knudepunkt.

Passagertal kan for alle togstationer findes direkte i screeningsværktøjet, mens antal påstigere i busserne skal indtastes manuelt. Disse kan findes på den lokale trafikudbyderes hjemmeside eller ved at kontakte trafikudbyderen.

De registrerede data i screeningsværktøjet modtager en score fra 0 til 10, hvor 10 er den bedste score. Scoren indenfor hver hovedkategori kan benyttes til at benchmarke og sammenligne på tværs af knudepunkter af samme type.

I resultatarket angives scoren udover tallet med en farve, der indikerer forbedringspotentialet for det enkelte hovedkategori. Rød angiver et stort forbedringspotentiale, gul et moderat forbedringspotentiale og grønt et lille forbedringspotentiale.

Se eksempel på detaljeret score for Roskilde Station her. 

Overordnet score

På baggrund af svarene på hvert spørgsmål, spørgsmålenes vægtning indenfor hver hovedkategori samt hovedkategoriernes indbyrdes vægtning udregnes en samlet overordnet score for det pågældende knudepunkt samt et CPI-index. Cykelparkeringsindexet bør ideelt ligge i et spænd mellem 5,0 – 10,0 påstigere pr. stativ. Den samlede score for knudepunktet går fra 0-10, hvor 10 er bedst.

Særligt for S-togsstationer bør CPI-index ligge lavere (gerne mellem 3,0-5,0 passagerer pr. stativ).