Tjekliste for etablering af cykelparkering ved kollektive trafikknudepunkter

De følgende anbefalinger til udformning af cykelparkering bør søges opfyldt ved alle kollektive trafikknudepunkter:

• Cykelparkeringen skal ligge i umiddelbar nærhed til knudepunktet. Højst 30 meter for mindre knudepunkter og op til 60 meter for større knudepunkter.

• Cykelparkeringen skal ligge naturligt på cyklistens vej til perronen.

• Hvis der er flere adgangsveje, bør parkeringen opdeles, så den betjener de primære adgangsveje.

• Cykelparkeringen skal etableres i en mængde, der minimum svarer til normerne beskrevet på denne hjemmeside. Ved flere transportformer ved et knudepunkt skal der beregnes ud fra det højeste krav. Ved kollektive trafikknudepunkter bør der etableres et CPI-index mellem 5,0-10,0 passagerer pr. stativ. Særligt for S-togsstationer bør CPI-index ligge mellem 3,0-5,0 passagerer pr. stativ. Se iøvrigt CPI-index fordelt på forskellige stationstyper her.

• Cykelparkeringen skal udformes med 50 % overdækket cykelparkering for at give incitament til at cykle hele året.

• Cykelparkeringen skal være indbydende og nem at anvende med gode sikre stativer – fortrinsvis forhjulsholdere og lænestativer.

• Cykelstativerne skal ikke kunne skade cyklen, og der skal reserveres plads til større cykeltyper (for eksempel ladcykler).

• Cykelparkeringen skal give mulighed for at låse cyklen fast, og skal anlægges med belysning på selve cykelparkeringen og ved alle ind og udgange.

• Cykelparkeringen skal anlægges med tanke på vedligeholdelse og renhold. Ved større knudepunkt er anbefales jævnlig oprydning af efterladte cykler.