Potentialet for flere kombinationsrejser med cykel

Der er flere faktorer, der har afgørende betydning for om den kollektive trafik anses som et alternativ til at eksempelvis at tilbagelægge turen i bil og om der kan tiltrækkes og fastholdes brugere, der anvender cyklen som led i en kombinationsrejse.

Disse faktorer er:

1. Kvaliteten af det kollektive trafiktilbud

2. Kvaliteten og serviceniveauet af cykelparkering

3. Afstand til den kollektive trafik, adgangsforhold, tryghed m.fl.

I det følgende gennemgås disse faktorers betydning i forhold til at vurdere potentialet for at få flere til at anvende cyklen som led i en rejse med den kollektive trafik.

Kvaliteten af det kollektive trafiktilbud

De rejsendes vurdering af kvaliteten af selve togrejsen er afgørende for, om de overhovedet vil overveje en cykel- tog rejse. Og det handler både om den absolutte kvalitet og kvaliteten sammenlignet med de alternativer, som de rejsende har adgang til.

De væsentligste faktorer med betydning for den kollektive trafiks attraktivitet er:

  • Rejsetid
  • Pålidelighed
  • Komfort i toget
  • Stationsstruktur
  • Prisstruktur

Stationsstrukturen indgår blandt disse faktorer, da det har stor betydning for omfanget af cykel-tog ture, hvor tæt stationer ligger. Dette påvirker både rejsetiden og distancen til nærmeste station og dermed valg af transportform til stationen.

Der findes dog ikke sammenfattende undersøgelser der direkte påviser sammenhængen mellem disse faktorer og deres betydning, i forhold til at tiltrække flere rejsende med cykel.

Det må dog med en vis grad af sikkerhed kunne konkluderes, at jo bedre de enkelte faktorer, er des mere attraktivt vil det samlede kollektive trafiktilbud fremstå – og dermed antages at kunne tiltrække flere rejsende. Herunder rejsende med tog.

KVALITETEN OG SERVICENIVEAUET AF CYKELPARKERING

Der er en lang række faktorer, der isoleret set har betydning for kvaliteten og det oplevede serviceniveau på det kollektive trafikknudepunkt – herunder faktorer som;

  • Kvalitet og omfang af cykelparkering på stationen
  • Kvalitet og omfang af cykelparkering på destinationen
  • Kvalitet af stationen generelt
  • Adgang til cykel i destinationsenden (delecykler, cykelmedtagning mv.)
  • Takstsystemet
  • Kommunikation og markedsføring af kombinationsmulighederne med cykel og tog
  • Kvaliteten af cykelforhold til / fra stationen
  • Arealplanlægning/grad af stationsnær lokalisering
  • Organisering på tværs af sektorer (vej/bane) og organisationer (kommune/region/stat)
  • Kvaliteten af alternativer til cykel som tilbringertransportmiddel


Potentialet for flere kombinationsrejser

Baseret på en analyse foretaget i 2022 skønnes det i Danmark, at vi kan få 10-15 % flere til at cykle til stationen og 1-3 % flere til at benytte den kollektive trafik, hvis cykelforholdene er gode.

Alene baseret på rejsende med Rejsekort, kan en opgradering af cykelforholdene dermed potentielt tiltrække mellem 1,3-4 mio. flere passagerer årligt i den kollektive transport på landsplan. Potentialet er størst ved togstationer.

Det er ligeledes vigtigt at understrege, at behovet for opgraderinger ikke udelukkende er nødvendigt for at tiltrække nye cyklister, men også er vigtige med henblik på at fastholde eksisterende cyklister.

Der findes ikke specifikke danske analyser af effekten af større cykelparkerings-forbedringer på stationer. I Dansk kontekst er Odense Station dog et interessant eksempel, som indikerer en effekt af god cykelparkering.

Odense Station har med 58% en usædvanlig høj markedsandel for cyklen, hvad angår til- og frabringerture. Det faktum er sammenfaldende med at Odense Kommune målrettet gradvist har udvidet og forbedret cykelparkeringen ved stationen og i dag tilbyder ledig kapacitet for at motivere til mere cykling. Odense Station tilbyder adgang til forskellige typer af parkering herunder aflåst og overdækket parkering. Odense Station har i dag ca. 3.600 pladser og dagligt ca. 30.000 på- og afstigere, svarende til et CPI-index på ca. 8 passager pr. plads.

Barrierer for forbedrede cykelparkeringsfaciliteter

Ses der bredt ud på landets kollektive trafikknudepunkter så er omfanget og kvaliteten cykelparkeringsforhold og adgangsveje mange steder i meget ringe forfatning. Der bør derfor også være fokus på at forbedre eksisterende cykelparkeringsfaciliteter alene for at fastholde eksisterende brugere af den kollektive trafik.

Derudover har mange større stationer (København H, Nørreport m.fl.) enorme vanskeligheder med at finde den nødvendige finansiering til udvidelse af cykelparkeringsanlæg, der ofte omfatter løsninger med dyre cykelparkeringsanlæg i konstruktion eller vanskelige prioriteringer af arealer, som også anvendes til byrum, bilparkering mm.