Anbefalinger til udformning af stationsområdet ved kollektiv trafik


Den overordnede indretning af det kollektive trafikknudepunkt har stor betydning for hele rejseoplevelsen og i det følgende gennemgås en række faktorer som man bør indtænke ved gennemgangen af eksisterende stationer eller ved design af nye kollektive trafikknudepunkter.

Indretning

Stationen skal generelt indrettes med de forskellige trafikantgrupper for øje. Fodgængere skal prioriteres højest helt fem til perronen mens cyklister skal prioriteres med cykelparkering så tæt på perronerne som muligt.

Dernæst skal de øvrige kollektive trafiktilbud placeres så tæt på stationen som muligt mens bilparkering kan placeres i længere afstand fra stationen.

Cykelparkeringen skal generelt placeres i cyklisternes naturlige rute fra vej- og stinet og frem til målet – og så tæt på perronerne som muligt.

Tæt på byfunktioner

Knudepunktet skal placeres tæt på vigtige byfunktioner (butikker, uddannelsesinstitutioner, offentlig service m.m.) og der skal være effektive ruter for gående og cyklende mellem knudepunktet og større områder med boliger, arbejdspladser og service i byen. Der skal være gode faciliteter for tilbringertransport til knudepunktet (busholdepladser, cykel- og bilparkering) og ”last-mile” transport fra transportknudepunktet skal være tilstrækkelige (delecykler, taxipladser, m.m.)

Brugervenlighed

Der skal være tydelig wayfinding i begge retninger mellem knudepunktet og vigtige funktioner i nærområdet (bymidte, seværdigheder, service m.m.) og på selve knudepunktet skal der være let tilgængelige og tilstrækkelige muligheder for billetkøb. Desuden skal der være brugervenlige og tilstrækkelig information om afgangstider, skiftemuligheder og eventuelle driftsforstyrrelser. Derudover bør der være muligheder for indkøb til rejsen (mad, drikke, blade m.m.)

Kvalitet

Det er vigtigt at gang- og cykelruter til og fra knudepunktet giver en god oplevet tryghed og at knudepunktets design og placering af venterum, bænke, belysning m.m. giver tryghed ved ophold på station, perron, stoppested m.m

Knudepunktet og dets udstyr skal være godt vedligeholdt og renholdt og desuden tilbyde muligheder for læ og hvile ved ophold på stationen.

Effektivitet

Knudepunktet skal indrettes så der muliggøres effektive og hurtige skift mellem transportformer og der skal være tydelige forbindelser mellem togperroner, busstoppesteder, cykelparkering, bilparkering, opsamlingssteder for delebiler m.m. Funktioner på knudepunktet skal placeres tilgængeligt og logisk i forhold til effektive skift (billetter, ventefaciliteter, kiosk og café, information m.m.)

Vente- og opholdssteder

Behovet for vente- og opholdssteder på en station har en sammenhæng med typer af passagerer, der benytter stationen. For de fleste begrænser opholdet på stationen sig til at vente på toget på perronen og for nogle også at vente på bussen ved busholdepladsen.

Overdækkede områder opleves som en stor kvalitet, især hvis man kan gå tørskoet hele vejen gennem stationen. Siddepladser på perronen og ved busstoppested opleves også som en kvalitet, især på steder hvor der er langt imellem tog og busser. Ventesal eller rum, hvor man kan opholde sig komfortabelt i længere tid, er især relevante, ved risiko for lange ventetider, eller i de situationer, hvor ventetider opstår på grund af uregelmæssigheder i driften.Disse områder skal på den ene side være attraktive og anvendelige, når den rejsende får et lidt længere ophold på stationen. På den anden side skal de ikke være attraktive som opholdssteder for andre, da det kan skabe utryghed for de rejsende.

Realtidsinformation om togafgange samt informationstavler omkring øvrige bus- og togforbindelser gør rejsen mere effektiv.