Vælg den rigtige placering til cykelparkeringen – de 3 grundprincipper

1 –  På vej til målet

For cyklisten er det helt afgørende, at parkeringen sker som en del af en sammenhængende fremadrettet bevægelse frem til målet. 

2 – tæt på med gode adgangsforhold

Cykelparkeringen skal etableres så tæt på målet som overhovedet muligt og adgangen til selve cykelparkeringsområdet skal indrettes så der er gode manøvreringsforhold både ind og ud af cykelparkeringen.

3 – God synlighed

Cykelparkeringen skal kunne ses i god afstand af cyklisten. God skiltning og vejvising er med til at forstærke cykelparkeringens synlighed. 

1 – PÅ VEJ TIL MÅLET

Som udgangspunkt er cyklen en transportform, der fungerer fra dør til dør.

Cyklister bryder sig ikke om omveje eller om at bevæge sig i modsat retning af deres mål. Hverken når de er på cyklen, eller når cyklen er parkeret.

Placering i forhold til mål

Parkeringen skal kunne foregå i én sammenhængende, fremadrettet bevægelse.

Ved korte ophold skal afstanden mellem parkering og destination være få meter, mens afstanden godt kan være lidt længere, hvis der er tale om langtidsparkering

Den ideelle cykelparkering foregår således: Man kører mod målet; tæt ved dette ser man cykelparkeringen tydeligt markeret, let tilgængelig og med ledige pladser. Cyklen sættes ind i stativet og låses, og bevægelsen fortsætter til fods direkte mod målet.

Cykelparkering ved stationer kan illustrere princippet, idet cyklisternes bevægelsesmønstre i de fleste tilfælde er ret entydige fra de offentlige trafikarealer til perronen. En velplaceret cykelparkering vil sikre, at parkeringen bliver en integreret del af denne bevægelse.

I mange tilfælde vil adgangsveje og bevægelsesmønstre dog være så komplekse, at en egentlig kortlægning bliver uaktuel. Cyklisterne kommer fra alle sider og bevæger sig videre til fods i alle retninger. Og omvendt selvfølgelig, når cyklerne skal hentes.

Det gælder for nogle af de mest befærdede stationer og for mange lokaliteter i de tætte bydele.

I disse tilfælde må man udvikle en samlet cykelparkeringsplan for hele området. En plan, der både tilgodeser parkeringsbehovet, den øvrige trafik og rummets funktion og æstetik.

Cykelparkering tæt ved og på vej til målet ved Ny Carslberg Station
Attraktiv cykelparkering tæt ved målet – parkerineg er placeret på vej til målet fra cykelstinettet med direkte adgang til både Odense Station og Letbanestop.

2 – TÆT PÅ MED GODE ADGANGSFORHOLD

Cykelparkeringen skal etableres så tæt på målet som overhovedet muligt og adgangen til selve cykelparkeringsområdet skal indrettes så der er gode manøvreringsforhold både ind og ud af cykelparkeringen.

Placering ved kort- og langtidsparkering

Den fysiske afstand mellem cykelparkering og trafikmål afhænger til dels af parkeringstiden.

Hvis der er tale om korttidsparkering til indkøb – fra få minutter til max. et par timer – er en afstand på 5-10 m acceptabel. I butiksgader skal det principielt altid være muligt at parkere cyklen umiddelbart uden for butikken.

Er der tale om en trafikeret eller smal gågade, kan det blive nødvendigt at placere parkeringen i sidegaderne. Denne løsning kan suppleres med, at der i gaden opstilles enkelte stativer – evt. bøjler – som kan anvendes til de helt korte parkeringer. Cykler placeret op ad udstillingsvinduer kan hermed undgås eller i hvert fald begrænses.

Placering ved dagparkering

Dagparkering er parkering ved f.eks. arbejdspladser, stationer og skoler og har en varighed mellem to og tolv timer.

Idealet er at indrette parkeringen så tæt ved målet som muligt. Gangafstande på 30-50 m kan accepteres. Især hvis der er tale om en fortsættende bevægelse fra cykelparkeringen til målet – som beskrevet på side 27. Eller hvis parkeringsfaciliteterne eksempelvis kombineres med tilbud om tyverisikring og overdækning.

Placering ved døgn- og natparkering

Døgnparkering og natparkering kan kombineres med forskellige servicefunktioner som aflåselige rum, overvågning og evt. cykelservice.

Hvis parkeringsforholdene er gode kan gåafstande op til 100 m accepteres. Det er samtidig en betingelse, at parkeringen er synlig, ligger naturligt på ruten, er placeret på gadeplan og er overskuelig – også i nattetimerne.

Ved dagparkering bør man ideelt set indrette parkeringen så tæt på målet som muligt. Som udgangspunkt skal man kunne cykle helt frem til cykelstativet fra vej- og stinettet.
I butiksgader og gågader bør det principielt altid være muligt at parkere i umiddelbart uden for butikken.

Afstand fra cykelparkering til mål

Lokaliseringsprincip for cykelparkering. Grafikken beskriver acceptable afstande i forhold til cykelparkeringens fuktion, varighed og serviceniveau.

3 – SYNLIGHED

Hvis man ikke ved, hvor cykelparkeringen er, og hvis man ikke umiddelbart kan få øje på den, bliver den ikke brugt.

Det er yderligere to grunde til, at stativerne skal placeres på vej til målet. Alt andet lige er der større mulighed for, at man ser en parkering på vej til målet, frem for en der ligger på en anden side af eller langt fra målet.

Selv garvede og hensynsfulde cyklister kan komme ud i det dilemma, at de ved afslutningen af turen ikke kan få øje på en relevant cykelparkering. Ikke mange har tålmodighed til at bruge længere tid på at lede.

En usynlig cykelparkering er ikke spor bedre end ingen parkering.

Men hvordan gør man cykelparkeringen synlig?

Synlighed er ikke nødvendigvis store iøjnefaldende skilte, men i høj grad også et spørgsmål om, hvordan adgangsvejene er udformet.

Det er samtidig et spørgsmål om, hvordan cykelparkeringen er indrettet og designet, og dermed hvordan den tager sig ud visuelt. Der må ikke være tvivl om, hvor cykelparkeringen er, og hvordan man kommer frem til den.

Fremhæv parkeringen

Umiddelbart vil mange måske bestræbe sig på at indrette og udforme cykelparkeringen, så den fremstår diskret, ud fra den opfattelse at cykelparkering er grim og skal gemmes væk.

 Det anbefales i stedet at gøre den flot, indbydende og synlig, så skiltning og andre former for vejvisning er unødvendig.

Vejvisning

Parkeringsanlæg kan ligge dårligt i forhold til cyklisternes adgangsveje, og derfor kan det være nødvendigt at skilte i god afstand på cykelruterne for at lede cyklisterne frem til parkeringen.

Supplér eventuelt vejvisningen med servicetavler med angivelse af cykelparkeringens særlige tilbud – tyverisikring, overvågning, værksted, vandfontæne eller cykelpumpe mm. I stil med rastepladsernes serviceskiltning på motorveje.

Ved parkeringen skal tydelig skiltning efterfølgende lede cyklisterne det sidste stykke vej ned eller ind til stativerne.

Synligheden af cykelparkeringen kan forstærkes på mange måder – her med supplerende etablering af servicestation for cyklister ved Aarhus Hovedbanegård.
Tydelig skiltning eller afmærkning kan reducere generne ved at etablere et cykelparkeringsanlæg, der ikke nødvendigvis er i forlængelse af cyklisternes naturlige rute til målet.