Betalingsvillighed

Cyklisters villighed til at betale for cykelparkering afhænger blandt andet af varigheden af parkeringen, placering, bekvemmelighed, tryghed og sikkerhed og tilgængelighed til nære alternative parkeringsmuligheder. Betalingsvilligheden vil også variere mellem forskellige byer, kulturer og brugergrupper.

Her er nogle faktorer, der kan påvirke villigheden til at betale for cykelparkering:

  • Betalingsvilligheden afhænger i høj grad af om formålet er kort- eller langtidsparkering. Jo længere tid brugeren skal være væk fra sin cykel, des højere er betalingsvilligheden. Især hvis cyklen skal stå parkeret i nattetimerne. 
  • I storbyområder – med få ledige parkeringspladser og høj efterspørgsel efter parkering – vil brugere være mere villige til at betale for cykelparkering. I mindre byer eller områder med rigelig cykelparkering kan betalingsvilligheden være lavere eller slet ikke forekomme.
  • Hvis cykelparkeringen tilbyder ekstra sikkerhedsforanstaltninger mod tyveri og hærværk så som aflåste cykelbokse eller cykelskure, overvågning, belysning eller bemanding – øges betalingsvilligheden.
  • Betalingsvilligheden kan variere mellem forskellige brugergrupper. For eksempel kan pendlercyklister med dyrere cykler være mere villige til at betale for bekvemmeligheden ved at have en sikker parkeringsplads i nærheden af deres arbejdsplads eller kollektive trafikknudepunkt, mens hverdagscyklisten eller rekreative cyklister måske ikke er lige så villige til at betale.

For at bestemme den specifikke betalingsvillighed for cykelparkering i et givent område eller til en bestemt parkeringsfacilitet kan det være nyttigt at udføre en spørgeskemaundersøgelse eller interviews, for at få et billede af brugernes holdninger og villighed til betaling. 

Dette kan give vigtig indsigt i, hvor meget folk er villige til at betale for cykelparkering og indsigt i de faktorer, der påvirker deres beslutning.

Erfaringer med betalingsvillighed i Danmark

Erfaringer med cyklisters villighed til at betale for cykelparkering er desværre ret begrænset. Flere byer tilbyder ved kollektive trafikknudepunkter aflåst cykelparkering til rådighed med brugerbetaling. Den praktiske erfaring er, at brugerne er villige til at betale mellem 300-500 kroner om året for denne service. Der er ingen praktisk erfaring, der indikerer hvad brugerne er villige til at betale på daglig basis.

Erfaringer med betallingsvillighed i Holland

I Holland er brugerbetaling på cykelparkering mere udbredt. Ved større kollektive trafikknudepunkter er aflåst og overvåget cykelparkering typisk gratis de første 24 timer og herefter koster det 1 Euro pr. dag for parkeringen.

Brugerundersøgelser af betalingsvillighed i Danmark

Der findes desværre ikke mange brugerundersøgelser i Danmark, der giver en indikation af betalingsvilligheden. Dog har DSB i sommeren 2022 gennemført en brugerundersøgelse. Der er i alt gennemført 1.760 interviews. Af dem har 1.208 en relevant cykeladfærd. Klik på grafikken herunder for at se resultaterne for brugernes betalingsvilliged i større størrelse.

Hovedkonklusionen af undersøgelsen er, at jo kortere varighed af periode for betalingsparkering, desto mindre sandsynligt er benyttelsen af tilbuddet.

Læs mere om aflåst cykelparkering ved DSB her.