Kampagner
Formålet med at gennemføre kampagner er, at informere cyklister om uønsket cykelparkering på bestemte arealer, eller informere og understøtte bedre parkeringsadfærd generelt.
Kampagne mod ulovlig eller uønsket parkering
Det er velkendt, at mange cyklister ønsker at parkere så tæt på turens mål som muligt. Cyklisten ankommer i sidste øjeblik og de nærmeste cykelparkeringspladser er måske optagede. Uanset årsag efterlades cyklen typisk på stedet, og inspirerer hurtigt andre til at gøre det samme. Cykler hober sig op til gene for fremkommelighed og tilgængelighed for fodgængere.
For at løse problemer med “uheldigt” parkerede cykler kan man lave kampagner rettet mod cyklisten på ”gerningsstedet” med flyers, plakater, sadelovertræk (med en direkte appel),samt skilte eller symboler på færdselsarealet.
Humor kan være nyttig i måden, man henvender sig på. Ålborg Kommune har f.eks. brugt den lokale dialekt i budskabet om, at cyklisten har parkeret et uheldigt sted.
Generelle anbefalinger til gennemførelse af kampagner:
- Sørg for at der så vidt muligt er cykelparkeringspladser nok nærmest muligt målet.
- Målret kampagner for bedre cykelparkering direkte hvor problemet er, og hvor du ønsker en effekt. Med afmærkning på færdselsarealet eller med hilsen på cyklen.
- Gentag kampagner løbende. Ikke for ofte, men heller ikke for sjældent. Budskabet skal gentages for at opnå og fastholde effekter og for efterhånden at nå ud til alle.