CYKELPARKERINGSFORBUD 

Et cykelparkeringsforbud er en restriktion, der forbyder eller begrænser parkering af cykler på bestemte områder eller i visse situationer.

Cykelparkeringsforbud kan indføres for at opretholde orden, af hensyn til sikkerhed eller for at lette trafikstrømmen i bestemte områder. Formålet med et cykelparkeringsforbud kan variere afhængigt af situationen.

Det kan være relevant at skilte og afmærke et cykelparkeringsforbud i følgende situationer:

  • For at undgå forhindringer for fodgængerne på fortove kan der med fordel indføres et cykelparkeringsforbud på udvalgte områder. Dette er især relevant i tæt befolkede byområder eller områder med høj fodgængertrafik.
  • For at opretholde sikkerheden og tilgængeligheden i nødsituationer kan cykelparkeringsforbud med fordel indføres i nærheden af nødudgange, brandtrapper eller andre evakueringsveje.
  • For at opretholde generel orden og sikkerhed kan der indføres cykelparkeringsforbud ved offentlige bygninger, hospitaler, skoler eller andre institutioner, hvor parkering af cykler kan være upraktisk eller forstyrrende.
  • Større områder hvor cykelparkering vurderes uhensigtsmæssigt (snævre adgangsveje, gågader, torve og pladser).

Juridiske forhold omkring håndhævning af cykelparkeringsforbud

Politiet kan i medfør af færdselslovens § 123, stk. 1, nr. 1, fjerne køretøjer, herunder cykler, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser om standsning og parkering.

Man kan imidlertid som kommune ikke håndhæve et cykelparkeringsforbud på offentlige arealer uden tilladelse fra Transportministeriet.

Man kan dog med tydelig skiltning og afmærkning appellere til at der ikke parkeres cykler i det afmærkede område – fjerner man en andens cykel, har man ifølge Politiet pligt til at underrette ejeren om, hvor cyklen er flyttet hen. Gør man ikke det, er det tyveri ifølge straffelovens §291. Nøjes man med at flytte cyklen uden for synsvidde, er det brugstyveri. Cykler må dog gerne flyttes så de er indenfor synsvidde. 

I medfør af Færdselslovens paragraf 92e er det dog muligt for kommuner at ansøge om mulighed for at håndhæve et cykelparkeringsforbud på offentlige arealer:

§ 92 e. Transportministeren kan, når det findes færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, efter høring af politiet tillade vejmyndigheder at udføre tidsmæssigt og geografisk begrænsede forsøg med håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering fastsat i medfør af § 92, stk. 1, nr. 1, og afmærket i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 95, hvorved vejmyndigheden kan flytte en ulovligt parkeret cykel til et nærmere angivet område i nærheden, hvortil der er almindelig adgang.

Ansøgning om tilladelse til forsøget skal ledsages af politiets vurdering af bl.a. de færdselssikkerheds- og håndhævelsesmæssige aspekter. Forud for ansøgningen skal relevante interessenter i området også have været hørt. 

Ansøgninger til håndhævelse af cykelparkeringsforbud omfatter typisk større områder omkring f.eks. togstationer, butikscentre mm. hvor det giver mening at indføre et forbud mod eksempelvis at parkere udenfor opsatte cykelstativer. Ansøgningen skal redegøre for, hvor man flytter de ulovligt parkerede cykler hen og afstanden til dette depot skal være indenfor en rimelig gåafstand fra området med cykelparkeirngsforbuddet (normalt 100 meter).

Ansøgningen skal også indeholde redegørelse for en detaljeret kommunikationsindsats, der skal oplyse cyklisterne om parkeringsforbuddet og hvor de kan hente deres fjernede cykel.

Forsøgsordningen kan vare op til 12 måneder inden den evalueres som grundlag for en eventuel permanent indførelse af ordningen i Danmark. Dette skal afstemmes med Transportministeriet. 

Ansøgningen til Transportministeriet behandles formelt af Vejdirektoratet og det er således denne afdeling der skal kontaktes indledningsvist for at igangsætte proceduren. 

C63 – Parkering forbudt for cykel og lille knallert

C63 – Parkering forbudt for cykel og lille knallert

Det kan angives på undertavle:

 1) At ulovligt parkeret cykel og lille knallert fjernes fra området, jf. § 92 e i færdselsloven.

 2) At forbuddet omfatter området: (nærmere beskrivelse af området).

 3) At cykel og lille knallert kan afhentes på et nærmere angivet afhentningssted evt. suppleret med kortskitse, hvor afhentningssted er angivet.

Med simpel afmærkning kan man ofte friholde arealer for parkerede cykler – som her foran indgangspartiet til et shopping center. Foto: Bruuns Galleri, Aarhus.