Cyklens manøvreareal

Når cyklen skal ind i og ud af stativet, kræver det et tilstrækkeligt manøvreareal. Tilstrækkeligt stort til at parkering af cyklen ikke er til besvær for brugerne.

For almindelige hverdagscykler
  1. Cykelparkeringens samlede længde – dvs. cykel + stativ – beregnes som regel til at være 2,0 m for parkering af almindelige hverdagscykler.
  2. Et manøvreareal på yderligere 1,75 m anses for at være tilstrækkeligt, selv når der er tale om stor trafik forbi cykelparkeringen og i selve cykelparkeringsområdet.


For ladcykler

Ladcykler er relativt tunge i forhold til almindelige hverdagscykler. 2 og 3-hjulede ladcykler vejer typisk mellem 30-60 kg.  Derfor er det vigtigt at pladser til ladcykler er lette at komme til og fra uden at cyklen skal “løftes” og kantes ind til parkeringen.

3-hjulede ladcykler
  1. Cykelparkeringens samlede længde – dvs. cykel + stativ – beregnes som regel til at være 2,30 m for parkering af 3-hjulede ladcykler (se grafik nederst på siden).
  2. Et manøvreareal på yderligere 2,50 m er tilstrækkeligt til at cyklen nemt kan manøvreres ind og ud af parkeringen (se grafik nederst på siden).
2-hjulede ladcykler
  1. Cykelparkeringens samlede længde – dvs. cykel + stativ – beregnes som regel til at være 2,50 m for parkering af 2-hjulede ladcykler (se grafik nederst på siden).
  2. Et manøvreareal på yderligere 2,25 m anses for at være tilstrækkeligt da 2-hjulede ladcykler er lidt nemmere at manøvrere ind og ud af stativerne (se grafik nederst på siden).
Særligt om indretning af cykelparkering for ladcykler

Som regel kan skråparkering ikke anbefales til ladcykelparkering fordi pladserne vil være svære at komme enten til eller fra afhængigt af den retning cyklisten kommer fra – eller skal til efter parkering.

Særligt om adgang til og fra cykelparkeringen for ladcykler

Ladcykler har væsentligt anderledes behov for manøvrearealer og arealbehov ved adgang til cykelparkeringen. Dimensionering af adgangsforhold afhænger bl.a. af følgende:

  1. Typen af ladcyklen og antallet af hjul (2 eller 3)
  2. Længden på ladcyklen og afstand mellem for- og baghjul: (de 2-hjulede ladcykler har (som hovedregel) større svingradius end 3-hjulede)
  3. Vinkel på p-pladsen (i forhold til tilkørslen).
  4. Hastigheden

Anvend disse kørekurver for ladcykler til at dimensionere adgangen til dit projekt 

Arealbehov ved vinkelret parkering
Dobbeltudnyttelse af manøvreareal
Manøvreplads for 3-hjulede ladcykler
Manøvreplads for 2-hjulede ladcykler