Vejledning – Cykelparkering i konstruktion

Hvad er cykelparkering i konstruktion?

Cykelparkering i konstruktion dækker over flere forskellige typer af løsninger, hvor cykelparkering indtænkes helt – eller delvist – i en konstruktion. Cykelparkering i konstruktion er typisk:

  • Cykelparkeringskældre – enten selvstændige – eller opført i forbindelse med et nybyggeri
  • Cykelparkeringshuse som etableres som selvstændige konstruktioner dedikeret til cykelparkering
  • Cykelparkeringstårne – enten underjordiske eller overjordiske, der typisk via automatiske løsninger parkerer cyklerne i systemet. 

Cykelparkering i konstruktion kan typisk komme på tale som enten:

  • Et myndighedskrav

Planmæssige og økonomiske incitamenter, på baggrund af p-normer og ønsker til byrum

  • Et ønske fra byudvikler/developer

Ofte baseret på økonomiske incitamenter og/eller begrænset areal til rådighed, eller ønske om bedre udnyttelse af areal på terræn til anden kommerciel udnyttelse)

Hvor anvendes cykelparkering i konstruktion?

Der findes en lang række vellykkede eksempler på cykelparkering i konstruktion fra særligt Holland, Belgien, Sverige og Danmark.

I udlandet ses en række eksempler på cykelparkeringsanlæg i konstruktion, som særligt i Holland etableres som underjordiske og bemandede anlæg i forbindelse med stationer og bycentre.

I Danmark findes også en række vellykkede eksempler, hvor cykelparkeringen er integreret i eksisterende bygninger eller som anlæg etableret i kældre under nybyggerier med direkte og attraktiv adgang.

Herunder kan du læse mere om krav og anbefalinger til de forskellige typer af cykelparkeringsanlæg i konstruktion:


Hvornår anbefales etablering af cykelparkering i konstruktion?

Etablering af cykelparkering i konstruktion kan være en god idé hvis man ønsker at tilbyde cyklisterne gode, overdækkede og sikrede cykelparkeringsforhold. Ofte er det dog primært knapheden på ledige arelaer til formålet på terræn, der udløser løsningen. 

Uanset formålet for etablering af cykelparkering i konstruktion er det vigtigt at udforme adgange og indretningen af cykelparkeringen under særlig hensyntagen til at cyklister ofte vil vælge den korteste vej mellem cykelparkering og mål. Medmindre der tilbydes særlige services, der retfærdiggør en lille omvej. 

Med andre ord kan man være rimelig sikker på at et stort og flot cykelparkeringsanlæg i konstruktion vil stå tomt medmindre man har indtænkt alle detaljer med betydning for cyklisternes tilgængelighed til og fra anlægget. 

Som udgangspunkt vil cykelparkering på terræn altid være at foretrække fremfor cykelparkering i konstruktion.

Cykelparkering på terræn giver som regel de korteste og smidigste adgangsveje for cyklisterne. Men hvis cykelparkeringen ikke kan placeres fornuftigt på terræn grundet pladsmangel, så er cykelparkering i konstruktion en bedre løsning fremfor at placere cykelparkering spredt over flere lokaliteter, hvor flere af placeringerne ikke vil ligge naturligt i forhold til cyklisternes adgangsveje og mål.

God, lys og venlig cykelparkeringskælder i Gent med gode cykelvenlige ramper ind og ud af cykelparkeringen med direkte adgang til stinettet.