Kan der stilles krav til funktionaltet?

Der er grænser for, hvilke krav en kommune kan stille til en privat bygherre om den konkrete udformning og funktionalitet af cykelparkeringen.

Sådanne krav er imidlertid relevante, idet det ikke er nok, at der principielt er et tilstrækkeligt antal parkeringspladser for cykler. Pladserne skal også være tilgængelige og praktisk anvendelige.

Der kendes en del eksempler på, at bygherren har opstillet et dårligt cykelstativ, der i praksis ikke giver mulighed for parkering af det antal cykler, det principielt er indrettet til.

Angående funktionaliteten af cykelparkeringen er det langt mere sparsomt, hvad der findes af egentlige krav til bygherrerne.

Kun få kommuner har vedtaget et sæt retningslinier for parkeringen, der omhandler en stillingtagen til funktionalitet. Blandt andre har Københavns Kommune indarbejdet krav om overdækning af cykelparkering ved visse funktioner i deres cykelparkeringsnorm.

Men det kan generelt anbefales at stille krav til bygherrer både til antallet af cykelparkeringspladser og til parkeringens funktionalitet.



Retningslinier for cykelparkering

Det anbefales at alle kommuner udarbejder et sæt retningslinier for cykelparkeringens antal og indretning.

Et sæt kommunale retningslinier for cykelparkering bør som minimum indeholde følgende:

  • Normer vedrørende antallet af parkeringspladser – se eksempel her
  • Et sæt formulerede bestemmelser til indsættelse i lokalplaner og byggetilladelser –  se eksempel her
  • Et sæt retningslinier vedrørende cykelparkeringens indretning  se eksempel her
  • Et sæt retningslinier for den fysiske udformning af stativer  se eksempel her

Anvend eksemplerne og anbefalingerne ovenfor og supplér og juster alt efter lokale behov og problemstillinger i kommunen.

Inddrag så vidt muligt altid Cyklistforbundets lokalafdelinger i arbejdet med udarbejdelsen af retningslinierne for cykelparkering.