Hvornår stilles der krav til cykelparkering?

Der kan kun stilles krav til cykelparkeringsforhold ved byggerier, der er omfattet af bygningsreglementet.

Formålet med bygningsreglementet er bl.a. at sikre kvaliteten af bygninger og ubebyggede arealer, herunder at sikre, at der er et tilfredsstillende antal parkeringspladser.

Bygningsreglementet (AB18) stiller dog kun et generelt krav om indretningen og et tilstrækkelig areal til parkering på grunden ved nybyggeri og større ombygninger af bl.a. etage- og erhvervsbyggeri.

Fortolkningen af et passende antal parkeringspladser fastsættes typisk af kommunalbestyrelsen ud fra anbefalinger fra kommunens tekniske forvaltning. Anbefalingerne bliver ofte udarbejdet i et samarbejde mellem Bygningsinspektoratet og Vejafdelingens planlægningskontor og varierer meget fra kommune til kommune.

Nogle kommuner har imidlertid omsat ”et passende antal” til vejledende eller bindende normer for, hvor mange cykelparkeringspladser, der bør indrettes ved f.eks. boliger, erhvervsbyggeri og institutioner.

Andre kommuner arbejder på at udvikle sådanne normer. Men langt fra alle kommuner har egentlige retningslinier for antallet af cykelparkeringspladser ved de forskellige typer af byfunktioner.

Men det kan på det stærkeste anbefales, at alle kommuner udarbejder et sådan sæt regler.

Bygningsreglementet

Med hjemmel i byggeloven er der i BR18, kap. 20, § 393 og §§ 399-402 fastsat regler for parkering i forbindelse med byggeri.

I medfør af BR18, kap. 20, § 399, stk. 1, skal der på ejendommens område udlægges tilstrækkeligt areal til parkering af biler, motorcykler, knallerter og cykler mv. i forhold til anvendelsen af bygningen. Det fremgår endvidere af kap. 20, § 399, stk. 2, at parkeringsarealerne skal kunne benyttes af bebyggelsens beboere, de beskæftigede i bebyggelsen, besøgende, kunder og leverandører mv.