Aktører og processer
Cykelparkering skal ind i processen fra begyndelsen ved alle projekter, hvor det er relevant. Både når det drejer sig om funktionsændring og regulering, og når det drejer sig om nybyggeri og ombygning.
Mange af de problemer, vi står med i dag med mangelfuld cykelparkering, udspringer af, at cykelparkeringen har været overset, glemt og lukket ude fra de fleste udviklings- og beslutningsprocesser i bygge- og anlægsarbejderne.
Manglen på opmærksomhed medfører, at der ikke bliver afsat midler til cykelparkering i budgettet, og at der ikke er blevet afsat arealer til formålet i arealdisponeringen. Langt henne i et projektforløb – måske først helt til slut ved projektets færdiggørelse eller endnu senere når det er taget i brug – opdager man måske, at man har glemt at sætte midler og areal af til den nødvendige cykelparkering. Man bliver så nødt til at finde nogle midler i byggeriets driftsbudget og nogle tiloversblevne arealer et eller andet sted.
En forudsætning for at kunne gennemføre en vellykket proces er selvfølgelig, at alle aktører er bevidste om, at de faktisk er aktører. Og at de dernæst er klar over deres rolle.
Etablering af gode og tilstrækkelige cykelparkeringspladser i ethvert byggeri starter med et godt planlægningsgrundlag.
Planlægningsgrundlaget bør – udover de mere traditionelle fysiske krav til cykelparkeringen – indeholde et sæt klart formulerede spilleregler for de involverede aktører.
En slags hvem gør hvad og hvornår? Og helt konkret, hvor ligger beslutningen om etablering og ansvaret for gennemførelsen af cykelparkeringen?
Aktørerne kan meget firkantet deles op i et byråd, en myndighed (teknisk forvaltning), en bygherre og en projekterende.
I nogle tilfælde er bygherren også den projekterende instans. Myndigheden er i alle tilfælde kommunen. Den projekterende er det firma, den sektion eller den afdeling, som varetager projekteringen af det pågældende projekt.
AKTØRERNE
Byrådet bestemmer
Byrådet er den instans, der vedtager lokalplaner, cykelhandlingsplaner, parkeringsnormer osv. ud fra de til enhver tid gældende budgetter. Derfor har byrådet et stort ansvar for, at cykelparkering kommer på den politiske dagsorden.
På offentlige arealer har politikerne direkte indflydelse på udformningen af cykelparkeringen, mens de på private arealer kan regulere parkeringsstandarden ud fra et sæt vedtagne retningslinier for anlæg af parkeringsarealer i kommunen.
Teknisk forvaltning er myndighed
Det er kommunernes tekniske forvaltninger, som er sagsbehandlere på lokalplaner, byggesager og andre planer, der indeholder eventuelle krav om etablering af cykelparkering.
Bygherre og projekterende udfører
Bygherre og projekterende er ofte kommunen selv, men kan også for begges vedkommende være en privat bygherre.
Foreligger der ikke kommunale parkeringsnormer for cykelparkeringen er det alene den projekterende og bygherre, der i samråd bestemmer antallet og udformningen af cykelparkeringen, ud fra de til enhver tid gældende regler.