Cykelparkeringskældre – gode eksempler

Lyngby-Taarbæk Kommune og DSB etablerede i 2019 en ny, moderne og flot cykelparkeringskælder med plads til 870 cykler ved Lyngby St.

For at øge trygheden for cyklisterne er kælderen bl.a. etableret med musik (med afskrækkende virkning i forhold til længerevarende ophold), stærkt lys og kameraovervågning. Den nye cykelparkeringskælder, som skal gøre det mere attraktivt at kombinere cyklen med tog og bus. Cykelkælderen har også informationsskærme, ladestationer til elcykler, pumpe og gode mulighed for aflåsning af cykler.

Parkeringskælderen giver de bedst tænkelige forhold for cykelpendling i kombination med bus, S-tog, letbane, knyttet godt op til supercykelstinettet.
Lyngby St. er passagermæssigt den største station udenfor de centrale stationer i hovedstaden. Det skønnes at op mod 35.000 pendlere dagligt bruger Lyngby Station.

Før var der ca. 1.100 cykelparkeringspladser i området omkring Lyngby Station. Med den nye kælder er der nu næsten 1.700 cykelparkeringspladser.

Kælderen er indrettet så den fremstår indbydende og tryg med henholdsvis:

  • Kameraovervågning
  • Musik
  • Stærkt lys
  • Via lysskakte ved trappeadgange kommer der lys og luft til kælderen
  • Skabe til opladning af elcyklers batterier
  • Særskilt afsnit med aflåst cykelparkering Cykelpumpe
  • Informationsskærme med oplysninger om afgange mv.
  • Gode adgangsforhold – både ramper og trapper


God og indbydende indretning af cykelparkeringen. Foto: Gotlieb Paludan Architecs.
Gode adgangsforhold hvor selv ladcykler kan trækkes op og ned ad rampen. Ideelt set bør rampen have været udformet længere med svagere hældning så cyklisterne kan cykle op og ned til cykelparkeringen.Foto: Gotlieb Paludan Architecs.

Utrecht Centraal Station – Holland

I Holland har man i 2019 indviet verdens største cykelparkeringsanlæg i Utrecht.

De mange cyklister, der dagligt anvender den kollektive trafik er med til at øge behovet for cykelparkering i hele stationsområdet. Og kronjuvelen i samlingen blandt de i alt 22.000 etablerede cykelparkeringspladser i forbindelse med Utrecht station, er den store nye cykelparkeringskælder.

Cykelparkeringskælderen, der er en integreret del af stationen,har været flere år undervejs og har plads til 12.500 cykler, eller alene 6 gange så mange cykelparkeringspladser som på Nørreport Station.

Den sidste del af cykelparkeringskælderen åbnede i august 2020. Prisen for anlægget er cirka 225 millioner kroner. Cykelparkeringen ved stationen koster dermed i omegnen af 18.000 kr./cykel.

På Utrecht Station er der knap 200.000 passagerer pr. dag og cykelparkeringsindexet (CPI) for stationen er 9,0 cykelstativer pr. passager. Cykelparkeringen blev finansieret med 20 procent af kommunen, 60% af ProRail (svarende til Banedanmark) og 20% af NS (svarende til DSB).

Indretningen af cykelparkeringskælderende udmærker sig især ved, at man som cyklist bliver guidet ned i kælderen allerede ude fra det omkringliggende stinet med elektronisk skiltning, hvorefter man kan cykle direkte og uhindret ned i kælderen via flade ramper, hvor man kan blive siddende på cyklen. 

Inde i cykelparkeringskælderen guides man hen til ledige cykelstativer via elektronisk skiltning i et meget åbent og venligt miljø.

Fra selve stativet er der direkte adgang til perronerne på togstationen. 

Tydelig wayfinding og lange flade ramper sørger for at man som cyklist kan blive siddende på cyklen helt frem til stativet.

Nordea, Ørestaden

Ved Nordea i Ørestaden er der etablere nem adgang til cykelkælder med direkte adgang til arbejdspladsen.

Veloplyst rummelig kælderparkering med supplerende services, så som reparation af cykel, omklædning samt adgang til lånecykler og tjenestecykler.


Cykelkælder af høj kvalitet med gode adgangsforhold og services såsom omklædning og lånecykler. Foto: Nordea bank, Ørestaden, København / Gehl
Foto: Nordea, Ørestaden, København / Gehl Architects

Panum Instituttet – København

Flere fotos savnes……

Cykelkælder af høj kvalitet med god beliggenhed og nem adgang. Foto: Panum, Københavns Universitet / Gehl

Cykelgarage Bike & Ride Malmö C

Bike & Ride Malmö C er en cykelparkeringskælder, der blev indviet i 2014. Anlægget har plads til omkring 1.500 cykler.

Cykelgaragen er delvist bygget under vand med 3 separate op- og nedkørsler. Udover de tre nedkørsler er der en opgang med trapper og en separat elevator til at betjene anlægget. Trappe og elevator fører direkte op til perronerne på Malmø Central. 

Anlægget er udstyret med følgende faciliteter:

  • Toiletter og brusefaciliteter
  • Opholdsrum til afslapning og genopfyldning af vandflasken
  • Opbevaringsskabe til aflåsning af hjelme og tøj
  • Cykelpumpe
  • Realtidsinformation på skærme til busser og tog
  • Billetautomater. 

Derudover er der et særligt området med plads til 700 cykler indrettet til dem, der ønsker lidt ekstra beskyttelse af cyklen. Adgangen til den sikre parkering er naturligvis bred nok til ladcykler og tilgås via chip. Den låste del minder meget om den åbne del. Her kan pendlere leje en cykelplads for 80 SEK om måneden ved at forhåndstilmelde Skånetrafikens yo-yo-kort.

Udover den aflåste del er alt i cykelparkeringen gratis at benytte.

En lille del af cykelparkeringen – cirka 250 pladser – er etableret på terræn under de gamle perrontage.

For at sikre en tryg og sikker brugeroplevelse er der opsat kameraovervågning og tilknyttet vagter, som patruljerer anlægget et par gange om dagen.