Adgangsforhold

Grundlæggende skal det være nemt at komme fra cykelstien eller adgangsvejen til cykelparkeringsarealet. I princippet skal det være muligt at blive på sadlen helt frem til cykelstativerne. 

Adgangsforholdene skal være enkle og overskuelige og uden trafikale eller fysiske forhindringer. Tværgående trafik, visuelle barrierer eller ramper, trapper, døre og porte kan være en forhindring for, at cykelparkeringen bliver brugt.

Cykelparkeringen skal i princippet indrettes på gadeplan. Hvis der er niveauforskelle, skal det tilstræbes, at man kan cykle op og ned ad den. Hældning på ramper bør ikke være mere end 50 promille.

Overkørsler fra tilkørselsveje til parkeringsanlæg skal etableres, så eventuelle kantsten brydes af ramper med en hældning, der ikke overstiger 200 promille. Det skal ligeledes være nemt at komme ind til parkeringen med cyklen. Alt for ofte ser man indgangspartier, der virker som flaskehalse, hvor man skal kante sig igennem.

Kravet er, at to cykler skal kunne trækkes forbi hinanden i indgangspartiet, som skal være åbent og indbydende. Indgangsparti bør som minimum være 2 meter bredt.

Det skal være nemt at sætte cyklen i stativet og evt. sikre den. Overskuelighed og enkelhed er nøgleordene. Med et enkelt overblik skal man kunne se, hvor der er tomme pladser, og hvordan man kommer derhen. Stativ og en eventuel sikringsanordning skal kunne anvendes uden brugsanvisning. Tilsvarende skal det være nemt at komme ind, når cyklen hentes.

Når man oplever at skulle flytte fire andre cykler, før man kan komme til sin egen, vil man næppe parkere samme sted en anden gang.

På lokaliteter, hvor der af pladshensyn er behov for komprimerede løsninger, er det altid en balancegang mellem ønsket om pladsbesparelse og hensynet til, at der skal være god komfort og albuerum, når man skal frem og tilbage med sin cykel.

SÆRLIGT OM ADGANG TIL OG FRA CYKELPARKERINGEN FOR LADCYKLER

Ladcykler har væsentligt anderledes behov for manøvrearealer og arealbehov ved adgang til cykelparkeringen. Dimensionering af adgangsforhold afhænger bl.a. af følgende:

  1. Typen af ladcyklen og antallet af hjul (2 eller 3)
  2. Længden på ladcyklen og afstand mellem for- og baghjul: (de 2-hjulede ladcykler har (som hovedregel) større svingradius end 3-hjulede)
  3. Vinkel på p-pladsen (i forhold til tilkørslen).
  4. Hastigheden

Anvend disse kørekurver for ladcykler til at dimensionere adgangen til dit projekt 



Gode adgangsforhold direkte fra cykelstien til en synlig cykelparkering placeret tæt på målet (Letbanen). Foto: Skejby, Aarhus.
Trapper til cykelparkeringskældre bør generelt undgås – som en løsning kan den dog fungere med supplerende slidsker til at trække cyklen op og ned fra anlægget. Foto: Leuven, Belgien.
Alt for snævre adgangsforhold til en i forvejen meget komprimeret cykelparkering. Foto: Roskilde Station.